وقال صلّى الله علیه وآله عن جبرئیل علیهالسلام عَنِ اللهِ تعالى [قال: قال اللهُ عزَّوجلَّ]: یا عبادی کلکم ضالٌّ إلا مَنْ هَدَیْتُهُ، فاسألونی الهُدَى أهْدِکُمْ، وکُلُّکُمْ فقیرٌ إلا مَنْ أغْنَیْتُهُ، فَاسْألُونِیَ الْغِنَی أرْزُقْکُمْ، وکُلُّکُمْ مُذْنِبٌ إلا مَنْ غَفَرْتُ [عافیتُه] فاسألونی المغفرةَ أغْفِر لکم، ومَن علم أنی ذو قدرة على المغفرة فاستغفَرنی بقدرتی، غَفَرْتُ له، ولا أبالی، ولو أنَّ أوَّلَکم وآخرَکم، وحیَّکم ومیِّتَکم، ورطبَکم ویابسَکم اجتمعوا على إنقاءِ قلبِ عبدٍ من عبادی، لم یَزیدوا فی مُلکی جناحَ بعوضةٍ، ولو أنَّ أوَّلَکم وآخرَکم، وحیَّکم ومیِّتَکم، ورطبَکم ویابسَکم اجتمعوا على إشقاءِ قلبِ عبدٍ من عبادی لم ینقصوا من مُلکی جناحَ بعوضةٍ، ولو أنَّ أوَّلَکُم وآخرَکم، وحیَّکم ومیِّتَکم، ورطبَکم ویابسَکم، اجتمعوا فتمنَّی کلُّ واحد منهم، ما بلغتْ من أمنیَّتِه، فأعطیتُه لم یتبین ذلک فی مُلکی، کما لو أنَّ أحدَکم مَرَّ على شفیر البحر، فغمس فیه إبرةً ثم انتزَعَها، وذلک بأنِّی جوادٌ ماجدٌ، واجد، عطائی کلامٌ، وعذابی کلامٌ، فإذا أردتُ شیئاً فإنَّما أقولُ له: کُن فیکونُ، یا عبادی اعملوا أفضلَ الطاعاتِ وأعظَمها لأسامحَکم وإنْ قصرتم فیما سواها واترکوا أعظمَ المعاصی وأقبحَها لئلا أناقشَکم فی رکوبِ ما عداها، إنَّ أعظمَ الطاعاتِ توحیدی، وتصدیقُ نبیِّی، والتسلیمُ لِمَنْ نَصبه بعده وهو علیُّ بن أبی طالب علیهالسلام والأئمةُ الطاهرین من نسله صلوات الله علیهم، وإنَّ أعظمَ المعاصی [وأقبحَها] عندی الکفرُ بی وبنبیِّی، ومنابذة ولیِّ محمَّدٍ بعده علیِّ بْنِ أبی طالبٍ، وأولیائِه بعده، فإن أردتم أن تکونوا عندی فی المنظر الأعلى، والشرف الأشرف، فلا یکونَنَّ أحدٌ مِن عبادی آثرَ عندکم مِنْ مُحَمَّدٍ صلّى الله علیه وآله، وبعدَه مِن أخیه علیٍّ علیهالسلام، وبعدهما مِن أبنائهما القائِمِینَ بأمورِ عبادی بعدهما فإنَّ مَن کانت تلک عقیدتُه جعلتُه مِن أشرافِ ملوک جنانی، واعلموا أنَّ أبغضَ الخَلق إلىَّ من تمثَّل بی وادّعَى ربوبیَّتی، وأبغضَهُم إلیَّ بعده مَنْ تَمثَّل بمحمَّدٍ، ونازعه نبوَّتَهُ وادَّعاها، وأبغَضَهُم إلیَّ بعده مَنْ تَمَثَّلَ بِوَصِیِّ مُحَمَّدٍ، ونازعه محلَّه وشرفَه، وادَّعاهُما، وأبغَضهم إلیَّ بعد هؤلاء المدَّعین - لما هم به لسخطی متعرّضون - مَنْ کان لهم على ذلک من المعاونین، وأبغضَ الخلق إلیَّ بعد هؤلاء مَنْ کان بفعلِهم مِنَ الرَّاضین، وإنْ لَمْ یَکُنْ لَهُمْ مِنَ الْمُعَاوِنِینَ، وکذلک أحبُّ الخَلْقِ إلیَّ القَوَّامونَ بِحَقِّی، وأفضلُهم لدیَّ، وأکرمُهم علیَّ محمدٌ سیِّدُ الْوَرَى، وأکرمهم وأفضلهم بعده أخو المصطفى علیٌّ المرتضى، ثُمَّ مَنْ بعده من القوَّامین بالقسط مِنْ أئمةِ الحَقِّ، وأفضل الناس بعدهم مَنْ أعانهم على حقِّهِم، وأحبُّ الخلق إلیَّ بعدهم مَنْ أحبَّهُم، وأبغضَ أعداءَهُمْ، وإن لم یُمکِنْهُ معونتُهُم. تفسیر الإمام العسکری، المنسوب إلى الإمام العسکری علیهالسلام، ص22، ح19. بخشی از فرمایشات استاد آیتالله جرجانی در تاریخ 7/7/1402، مسجد جوادالأئمة علیهمالسلام.
پیامبر صلّی الله علیه و آله از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل کرده است، که خداوند متعال فرمود: ای بندگانم، همة شما گمراهید مگر کسی که او را هدایت کنم، پس از من هدایت را بخواهید تا شما را راهنمایی کنم، و همة شما فقیرید مگر کسی که بینیازش کنم، پس از من بینیازی را بخواهید تا آن را روزی شما کنم، و شما همگی گنهکارید مگر کسی که او را بیامرزم (از بلا حفظش کنم)، پس از من آمرزش بخواهید تا شما را بیامرزم، و هرکس بداند که من توان آمررزش دارم، پس از من طلب آمرزش کند که با قدرتم او را بیامرزم، او را میآمرزم، و از چیزی باکی ندارم، و اگر انسانهای قدیم و جدید شما، زندهها و مردههایتان، و تَر (جوان) و خُشکتان (پیر)، همه با هم جمع شوند برای پاک کردن بندهای از بندگانم، بر پادشاهی من بهاندازة بال مگس (یا پشهای) اضافه نمیکنند (با کمک آنها قدرتم ذرّهای بیشتر نمیشود)، و اگر قدیم و جدیدتان، زنده و مردهتان، و جوان و پیرتان دست بهدست هم دهند تا دل بندهای از بندگانم را پر از بدبختی کنند (و صفات رذیلة او را زیاد کنند)، بهاندازة بال مگس (یا پشهای) از پادشاهی من کم نمیکنند (و نمیتوانند بدون خواست من کاری انجام دهند)، و اگر قدیم و جدیدتان، زنده و مردهتان، و جوان و پیرتان، همه با هم از من چیزی بخواهند و من خواستة او را برآورده کنم، در پادشاهی من چیزی بهحساب نمیآید، مثل اینکه یکی از شما از کنار دریا بگذرد و یک سوزن داخل آن فرو برد و بعد بیرون بیاورد، و این بهخاطر آن است که من سخی(بخشنده و جوانمرد)، بسیار کریم، و توانگرم (بی نیازم)، بخشش و عذاب من با یک سخن است، پس هرگاه چیزی را اراده کنم فقط بهآن میگویم باش پس ایجاد میشود. ای بندگان من، برترین و بزرگترین طاعات را انجام دهید، تا شما را بیامرزم، هرچند در غیر آن طاعت کوتاهی کردهاید، و بزرگترین و زشتترین گناهان را ترک کنید تا در ارتکاب غیر آن گناه برایتان دقّت نکنم، همانا بزرگترین طاعتها، یگانهپرستی من است و موافقت با پیامبر من و تسلیم در برابر کسی که او را برای بعد از خودش نصب کرده است، که آن اشخاص علیّ بن ابی طالب علیهالسلام و امامان پاک از نسل او صلوات الله علیهم هستند، و همانا بزرگترین [و زشتترین] گناهان در نزد من کافر شدن بهمن و پیامبرم و دور افکندن جانشینِ محمّد بعد از او، علیّ بن ابی طالب و جانشینان او بعد از او است، پس اگر میخواهید نزد من در جایگاه اعلا و بلندای مرتفعتر قیامت قرار گیرید، نباید هیچ بندهای از بندگانم برایتان برتر از محمّد صلّی الله علیه و آله و بعد از وی برادرش، علی علیهالسلام و سپس پسرانشان که بعد از اینان عهدهدار امور بندگانم هستند، باشد؛ زیرا هرکس بر این اعتقاد باشد من او را از برترین پادشاهان بهشتم قرار خواهم داد، و بدانید که منفورترین بندگانم در نزد من کسی است که بخواهد همانند من شود و ربوبیّت مرا ادعا کند، و بعد از او منفورترین بندگانم در نزد من کسی است که بخواهد همانند محمّد صلّی الله علیه و آله شود و با او در نبوّتش بهنزاع برخیزد و مدّعی نبوّت او شود و آن را ادّعا کند، و بعد از او منفورترین بندگانم در نزد من کسی است که همانند جانشین محمّد صلّی الله علیه و آله شود و با او در جایگاه و شرافتش بهنزاع برخیزد و مدّعی آن دو (جایگاه و شرافتِ جانشین پیامبر صلّی الله علیه و آله) شود و منفورترین بندگانم بعد از این مدّعیان [دروغین] که مرا شدیداً بهخشم در آوردهاند، کسی است که معاون آنان در این امور خلاف، شود، و منفورترین آنان در نزد من بعد از این افراد، آنهایی هستند که راضی بهکارهای آنان باشند، هرچند در شمارِ یاری کنندگانِ آنان نباشند و همچنین محبوبترین مردم در نزد من کسانی هستند که عهدهدار [اجرای] حقّ من شوند، و برترین و گرامیترین آنان در نزد من، محمّد صلّی الله علیه و آله، آقای همگان، است و گرامیترین و برترین مردم بعد از محمّد صلّی الله علیه و آله برادر مصطفی، علی مرتضی است، سپس کسانی که بعد از علی علیهالسلام هستند، که برپادارندگان عدالت؛ یعنی امامان حقّ، و برترین مردم بعد از آنان کسی است که در پیاده کردن حقّشان آنان را یاری کند، و محبوبترین مردم بعد از آنان در نزد من کسی است که آنان را دوست بدارد و از دشمنانشان متنفّر باشد، هرچند نتواند آنان را یاری نماید.
- ۰۲/۰۷/۱۶